zobacz powiększenie | DOI 10.12887/27-2014-1-105-14 Kinga KIWAŁA – Muzyka i świętość. Rekonesans Cena brutto: 7,00 PLN |
W artykule omówione zostało zagadnienie relacji między muzyką a świętością (przy założeniu, że źródłem doświadczenia religijnego jest transcendentalne sacrum i numinousm). Tekst zawiera prezentację różnych teoretycznych podejść do możliwości wyrazu sacrum w muzyce. Wbrew niektórym spośród nich jako punkt wyjścia rozważań przyjęto założenie, że sacrum można wyrażać nie tylko w gatunkach typowo religijnych (związanych z ekspresją świętego Słowa), ale również w muzyce z pozoru niezwiązanej z tematyką religijną, na przykład w absolutnej muzyce instrumentalnej. Przyjmując stanowisko Jana Pawła II wyrażone w jego Liście do artystów, zgodnie z którym każde autentyczne dzieło sztuki z natury jest wezwaniem do otwarcia się na Tajemnicę, autorka koncentruje się na próbie wyróżnienia tych jakości muzyki, które ułatwiają jej kategoryzację jako związanej ze świętością. Przedmiotem analizy są w artykule wybrane dzieła, w których fenomen ten wydaje się silnie obecny, co wyraża się w ich (czasami intuicyjnych) interpretacjach. Słowa kluczowe: muzyka, sacrum, analiza i interpretacja, muzyka współczesna Kontakt: Pliki do pobrania: » 105_Kiwala_content.pdf |