![]() zobacz powiększenie | DOI 10.12887/28-2015-1-109-07 Ferenc HÖRCHER – Kultura, samokształcenie i tworzenie wspólnoty. Ideał kształcenia z perspektywy intelektualnej historii społecznej skłonności człowieka (tłum. P. Mikulska) Cena brutto: 7,00 PLN za szt. |
W artykule przedstawiono przegląd historii pojęcia kształcenia (niem. Bildung) w oparciu o prace Hansa-Georga Gadamera, György’ego Márkusa, Raymonda Geussa i Georga G. Iggersa. Z długich dziejów tego pojęcia wybrano trzy odrębne momenty. Najpierw omówiono rzymską koncepcję kultury, następnie naszkicowano chrześcijańskie, średniowieczne poglądy na formację, by wreszcie przedstawić chrześcijańsko-humanistyczne i oświeceniowe zastosowanie pojęcia kształcenia (głównie w okresach renesansu oraz brytyjskiego i francuskiego oświecenia). Na koniec zaprezentowano prawdopodobnie najlepiej znaną konceptualizację ideału kształcenia, zawartą w myśli Wilhelma von Humboldta. W tym kontekście najważniejsze wydają się kwestie, w jaki sposób pogodzić indywidualne i wspólnotowe poczucie tożsamości jednostki oraz jaki związek zachodzi między jej światem wewnętrznym a zewnętrznym światem działającego podmiotu. Słowa kluczowe: kształcenie, Gadamer, kultura, kształtowanie charakteru, samokontrola, uprawa duszy, imago Dei, pełny rozwój człowieka Kontakt: Węgierska Akademia Nauk, Instytut Filozofii, E-mail: horcher.ferenc@btk.ppke.hu Pliki do pobrania: » 109_Horcher.pdf » 109_Horcher_ang.pdf » Horcher_ang_109.pdf |