zobacz powiększenie | DOI 10.12887/28-2015-1-109-14 Magdalena REMBOWSKA-PŁUCIENNIK – Humanista jako „czytający inaczej” Cena brutto: 7,00 PLN za szt. |
Artykuł zawiera analizę obecnego stanu literaturoznawczych badań nad interpretacją w perspektywie teraźniejszości i przyszłości humanistyki. Autorka umieszcza badany problem w kontekście pojawiających się obecnie nowych obszarów badań, jak badania empiryczne nad czytelnictwem czy nauki kognitywne. Podkreśla potrzebę poszerzenia zakresu badań literackich nad społecznymi i psychologicznymi skutkami czytania oraz doświadczenia czytelniczego, proponuje również konceptualizację uczenia literatury w kategoriach praktyki czytania immersywnego (symulacja), nie zaś wyłącznie krytycznego (interpretacja). W oparciu o wyniki badań empirycznych nad czytelnictwem i kognitywistycznych badań literackich autorka omawia zagadnienie lektury literackiej jako potencjalnego obszaru badań transdyscyplinarnych w obszarze humanistyki. Słowa kluczowe: interpretacja, lektura, czytanie, style czytelnicze, empiryczne studia nad czytaniem Kontakt: Pracownia Poetyki Historycznej, Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk, E-mail: rembowskapluciennik@gmail.com Pliki do pobrania: » 109_Rembowska.pdf |