zobacz powiększenie | DOI 10.12887/34-2021-2-134-16 Jacek OSTASZEWSKI – O narracji epistemicznie niejednoznacznej. Niewiarygodność w kinie gier umysłowych Cena brutto: 7,00 PLN za szt. |
Literaturoznawcza koncepcja narratora niewiarygodnego stanowi punkt wyjścia charakterystyki zjawiska kina gier umysłowych. Tekst przedstawia typologię niewiarygodności narracyjnej w filmach fabularnych, wskazując na jej podstawowe strategie i funkcje komunikacyjne, związane na przykład z ujawnieniem niewiarygodności w finałowym zwrocie akcji. Diagnozie upowszechnienia się w kinie współczesnym niewiarygodności narracyjnej towarzyszy wskazanie na tendencję do posługiwania się niewiarygodnością rozproszoną, która z jednej strony może pozostać niezauważona, z drugiej zaś wprowadza epistemologiczną niepewność w odbiorze filmu. Słowa kluczowe: narrator niewiarygodny, filmy gier umysłowych, filmy puzzle, ironia, denarracja, niewiarygodność rozproszona Kontakt: Katedra Teorii i Antropologii Filmu, Instytut Sztuk Audiowizualnych, Uniwersytet Jagielloński, Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Jagielloński, ul. Łojasiewicza 4, 30-348 Kraków |