zobacz powiększenie | DOI 10.12887/34-2021-4-136-07 Jarosław KRAJKA – Nauczyciele wobec różnych odmian języka angielskiego. Minikorpusy językowe samodzielnie przygotowywane przez nauczycieli jako sposób podnoszenia świadomości zróżnicowania współczesnego języka angielskiego Cena brutto: 7,00 PLN za szt. |
Metodyka nauczania języków obcych poświęca dużo uwagi umiejętnościom nauczycielskim w wielu obszarach, jednak dopiero w ostatnich latach dużo większy nacisk zaczęto kłaść na autonomię nauczyciela w wielu sferach nauczania. Między innymi, wraz ze zmianą roli języka angielskiego i rozpowszechnieniem jego odmian regionalnych (tzw. World Englishes lub New Englishes), wyzwaniem dla nauczyciela okazało się wprowadzanie tych elementów do procesu nauczania w sposób niezaburzający ugruntowanego u uczniów standardu językowego. Do zadań nauczyciela należy, między innymi, budowanie wśród uczniów postaw tolerancji, otwartości i wrażliwości na różnorodność kulturową i dialektalną języka angielskiego, zarówno wśród rodzimych, jak i nienatywnych jego użytkowników. Celem artykułu jest zaprezentowanie badania mającego na celu stworzenie środowiska służącego autonomizacji studentów-przyszłych nauczycieli języków obcych w procesie poznawania specyfiki języka angielskiego jako języka globalnego. W szczególności ewaluacji poddane zostały dwie wybrane metody rozwijania świadomości językowo-kulturowej przyszłych nauczycieli, a mianowicie opracowywanie autorskich planów lekcji i tworzenie własnego minikorpusu językowego – obie w oparciu o wybraną niestandardową odmianę języka angielskiego. Słowa kluczowe: uczenie się w oparciu o dane językowe, językoznawstwo korpusowe, kształcenie nauczycieli języków obcych, przygotowanie materiałów dydaktycznych Kontakt: Katedra Lingwistyki Stosowanej, Instytut Neofilologii, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, pl. Marii Curie-Skłodowskiej 4a, 20-031 Lublin Pliki do pobrania: » Krajka.pdf |