zobacz powiększenie | DOI 10.12887/27-2014-3-107-14 Jadwiga MIZIŃSKA – Autokreacja – utopia samego siebie Cena brutto: 7,00 PLN |
Utopia tradycyjna obliczona jest na podmiot zbiorowy: państwo, społeczeństwo, naród. Współczesny konsumpcyjny neoliberalizm, odżegnujący się zarówno od ideologii, jak i od utopii na rzecz realizmu oraz pragmatyzmu, mimo to powołał do życia osobliwy rodzaj tej ostatniej. Jest to kreatywizm, będący przesłanką indywidualnej autokreacji. Autokreacja oznacza wiarę w nieograniczone możliwości modelowania czy wręcz stwarzania samego siebie. Motywem podejmowania autokreacji ma być zdobywanie tożsamości. Zarazem funkcjonuje specjalny „rynek tożsamości”, oferujący zarówno różne jej modele, jak i wielorakie usługi pozwalające je sobie błyskawicznie przyswoić. Owa utopia indywidualnego samostwarzania jest jednocześnie ideologią. Pod pozorami samodzielnych wyborów w istocie prowadzi do unifikacji. Ostatecznie chodzi bowiem o kształtowanie typu osobowości „rynkowej”, człowieka-towaru, pragnącego jak najkorzystniej sprzedać się na wszechobecnym rynku towarów i usług. Słowa kluczowe: autokreacja, kreatywizm, rynek, tożsamość, utopia, ideologia Kontakt: Zakład Filozofii Kultury, Instytut Filozofii, Wydział Filozofii i Socjologii, E-mail: jagami@poczta.onet.pl Pliki do pobrania: » Mizinska.pdf |