zobacz powiększenie | DOI 10.12887/34-2022-2-138-06 Michał KRUSZELNICKI – Nikołaj Fiodorow wobec tradycji i teologii prawosławnej. Źródła i perspektywy krytyki Cena brutto: 7,00 PLN za szt. |
Tekst stanowi próbę rekonstrukcji i analizy krytyki, z jaką spotkała się „filozofia wspólnego czynu” Nikołaja Fiodorowa ze strony wielkich rosyjskich teologów i myślicieli religijnych. Autor artykułu skupia się na klasycznych i najbardziej znaczących momentach z dziejów krytyki Fiodorowa, uwypukla główne argumenty krytyków, weryfikuje zasadność podnoszonych zarzutów, a następnie rozszerza przestrzeń dociekań o istotne również z jego punktu widzenia wątpliwości teologiczne i filozoficzne. Analiza kolejnych głosów krytycznych pozwala dostrzec powtarzający się w ich obrębie schemat argumentacyjny, który stanowi wyzwanie dla apologetów myśli Fiodorowa. Zamiarem autora artykułu nie jest jednak deprecjonowanie koncepcji rosyjskiego wizjonera z punktu widzenia „ortodoksyjnego” chrześcijaństwa, lecz raczej przygotowanie gruntu dla jej przyszłych analiz. Ponadto autor wskazuje, że dopiero po poddaniu projektu Fiodorowa krytyce filozoficznej i teologicznej możliwe staje się uchwycenie jego roli dla refleksji nad aktualnością chrześcijańskiego mitu. Słowa kluczowe: Nikołaj Fiodorow, „filozofia wspólnego czynu”, teologia prawosławna, wskrzeszenie człowieka Kontakt: Kolegium Studiów Pedagogicznych, Wydział Studiów Stosowanych, Dolnośląska Szkoła Wyższa, ul. Strzegomska 55, 53-611 Wrocław Pliki do pobrania: » Kruszelnicki.pdf |